Pádis - Az Elveszett Világ

Az elveszett világ:

Pádison van egy különleges turistaút, aminek igen hangzatos és különleges neve van, de mégis talán a legkevésbé látogatottabb. Ezt hívják az Elveszett világnak. A neve alapján gondolhatnánk azt is, hogy talán azért nevezték el így, mert itt Pádison ez a legkiesőbb terület. De nem igazán erről van szó. Ha nem lett volna már elnevezve ez a turistaút, és rám hárulna ez a feladat, hosszú gondolkodás után sem tudnám másképpen elnevezni a helyet.

Ezen a részen található a legtöbb zsomboly, amelynek némelyike eléri a közel 100-120 méteres mélységet is. Ezek a zsombolyok a föld alatt összeköttetésben vannak egymással, és a mélységükben egy földalatti folyó csordogál. Egy olyan világot rejt, amit mintha tényleg csak a föld nyelt volna el.

A turistaút Pádistól indul a     jelzésen, de ebből végül csak a  sárga kereszt vezet oda minket.

Ez a turistaút még a Ponor-rét előt leágazik balra, de mi a Ponor-rét szépségét is látni akartuk, így tovább indultunk a rétre. Mi majd a rét közepén, élesen barlra, nyugat felé haladva akartuk elérni az "Elveszett világ" turistautat. Néhány száz méter után ez sikerült is.

A turistautat a Medve-völgyében fogtuk el.

A medve-völgy az elveszett világ turistaúton

Így, hogy a Ponor-rétre egy kis kitérőt tettünk, le is maradtunk a  turistaút első szakaszában lévő Hideg forrásról, de a patakjával találkoztunk, itt a Medve-völgyben.

A Medve-völgye a Gardisoara-hegy oldalából fakadó forrásokból indul ki. Táplálását a Medve-forrás(Izbucul Ursului), majd 500 m-rel lejjebb a Hideg-forrás(Izbucul Rece) látja el.

A Hideg-forrás patakja

A medve-völgyi patak

Majd folytattuk utunkat a turistaút dél-keleti irányába, a patakon keresztül vágva.

De mielőtt átkeltünk volna rajta, egy kisebb, Tavaszi Tőzikékkel terített tisztást láttunk meg, amit meg kellett örökítenünk.

Tavaszi tőzike az Elveszett világ turistaútvonalon

Az út tovább felfelé vezetett. Az évnek ebben az időszakában bizonyos helyeken még nem olvad el a hó, ahogy itt sem volt még teljesen. Volt, hogy derékig süllyedtünk a hóban, és minden egyes méterért keményen meg kellett küzdenünk.

Fél méteres hó a turistaúton

Néhol 1 méteres hó is volt

De aztán egyre napsütöttebb helyekre értünk, ahol szép lassan kitisztult előttünk az út.

A lassan hótól mentes turistaút

Itt már elég tiszta az út

Végre elértük a turistaút igazi, mondhatni a nevéhez méltó részét, ahol érezni lehetett az út valódi egyedülállóságát.

A turistaút érdemi része

Nem mondhatni, hogy kis munkánk volt abban, hogy elérjük ezt a helyet, amelyet tényleg egy kieső résznek érezni itt Pádison.

Az elveszett világ sziklás buckái

Kisebb Tavaszi Tőzike mező az Elveszett világ turistaúton

Ahogy szinte már a földön fekve fotóztam és felnéztem, láttam a csodát. Azt a csodát, ahogy a kéklő égen tűző nap bevilágította ezt a pompázó virágoskertet, a körülötte lévő hatalmas fáival együtt.

Aztán elérkeztünk az első zsombolyhoz, a "Fedett-zsomboly"-hoz.

A Fedett- Zsomboly

A Fedett-zsomboly

Ez a zsomboly mindössze 35m mély, mely Paraul Sec vizét vezeti le (2700 m szakaszon), mely a Hideg-forrásban(Izbucul Rece) tör ismét felszínre, amely a Medve-forrás(Izbucul Ursului) völgyben folytatódik, amin korábban már keresztül mentünk.

Egy rövid kellemes séta után elérjük a Pionír-zsombolyt(Avenu Pionierilor) is.

A Pionir-zsomboly (Avenul Pionierilor)

Ebben a kora tavaszi időszakban nincs még nagy aljnövényzet, de elegendő ahhoz, hogy ilyen szépen beszínesítse a tájat. Kellemes itt a túra. Amikor nem érzem a fáradságot, a megtett kilométereket, az már valamit elárul a hely szelleméről. Itt már pedig ezeket nem érezni.

Az elveszett világ turistaúton

Az Elveszett világ turistaútvonalon

Most, mikor e cikket írom, egy picit mégis sajnálkozom, hogy nem egy nyári nap tettük meg ezt a túrát, hiszen sokkal dúsabban, és jobb színben virult volna a természet a képeken. De mikor ott voltunk, ilyen hiányt nem éreztünk.

Lassan elérkezünk a következő zsombolyhoz, a Fekete-zsombolyhoz(Avenul Negru)

Út a Fekete-zsobolyhoz (Avenul Negru)

A Fekete-zsomboly (Avenul Negru)

Az 50 méteres átmérőjével, és a 119 méteres mélységével, sajnos semmilyen fénykép nem adja vissza a maga valóját.

A Fekete-zsoboly (Avenul Negru)

A Fekete-zsomboly után a következő, az Iker-zsomboly(Avenul Gemănata)

Az Iker-zsomboly(Avenul Gemănata):

Az elnevezése találó, hisz a bejáratnál egy természetes híd választja két részre a zsombolyt. A függőleges lejáratot 40-50 m mélységben egy farönkökből, és jégből összeálló akadály szakítja meg, ahonnan már képzett szakemberek juthatnak csak le a 81 méteres mélységbe, ami egy földalatti folyót rejt, és az előzőekben említett Fekete-zsombollyal áll összeköttetésben.

Ime egy föld alatti térkép:

Via:wikipedia

Ezennel be is jártuk a zsombolyokat. Mi valahogy az Iker-zsombolyt kihagytuk. Térkép hiányában nem vettük észre, hogy hol kellett volna letérni, vagy merre tovább menni.

A Fekete-zsombolytól pedig nem találtunk tovább vezető turista jelzéseket, de lehet csak mi voltunk figyelmetlenek, és ott volt valahol, vagy pedig visszafelé egy kitérőben.

De ez a Két zsomboly nincs messze egymástól. Aki térképpel indul neki az megtalálja.

Tehát mi innen toronyiránynak indultunk a sűrű erdőben, délnek tartva, hogy elérjük a Glavoj rétről jövő hosszú makadámút végét.

Közben egy kis Krókusz-rétre bukkantunk.

Krókusz-rét

Ezt az utat egy 10 perc alatt sikerült is elérni.

A Galvoj-rétre vezető makadámút

Innen az út még kb. 1 óra a Glavoj-rétig, de eközben sem unatkozunk.

A Glavoj-rét felé vezető turistaút

A Száraz-völgyi patak a Glavoj-rét felé

A Száraz-völgyben a Glavoj-rét felé

És végül megérkeztünk a Glavoj-réthez, de majd erről egy későbbi cikkben lesz szó.